Kampaň Knihy mají zelenou chce pomoci tradičním knihkupcům

Na Světový den knihy, který se slaví 23. dubna, čekají na čtenáře opět po roce mnohé akce v knihkupectvích. Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) připravil kampaň Knihy mají zelenou, která má podpořit tradiční knihkupectví. Na všechny zakoupené tištěné knihy dostanou čtenáři patnáctiprocentní slevu a připravena je řada besed či autorských čtení. 

Sleva vychází z loňské úspěšné akce Knihy bez DPH, která upozorňovala zejména na stále rostoucí a tehdy platnou patnáctiprocentní daň z přidané hodnoty na knihy. Od letoška byla zavedena třetí, snížená sazba daně, která se vztahuje i na knihy a jež činí deset procent. SČKN, který o snížení daně dlouhodobě usiloval, tento krok uvítal, upozorňuje ale, že i nadále Česko patří v Evropě k zemím s nejvyšší touto daní. 
    
Akce má také upozornit na velkou tuzemskou tradici kamenných knihkupectví, jejichž konkurencí se stávají nejen elektronické knihy, ale především prodej přes internet. "Všichni přitom cítíme, že knihkupectví jsou nedílnou součástí kulturní atmosféry měst a přispívají ke kvalitě života. Cenná je i samotná možnost knihy si prohlédnout," uvedli pořadatelé. 
    
Loňská akce Knihy bez DPH, při níž nakupující mohli právě patnáctiprocentní podíl z ceny knihy ušetřit, přinesla knihkupcům třikrát větší tržby než obvykle. I proto svaz připravil na letošní Světový den knihy podobnou akci. "Letošní kampaň nemá politický cíl. Od politiky bychom si chtěli na chvíli odpočinout a uspořádat skutečný svátek knih. To neznamená, že bychom současnou úroveň DPH na knihy považovali za optimální. Jsme však většinou podnikatelé, hospodaříme za svoje a máme rozpočtovou zodpovědnost," řekl nakladatel a předseda svazu Martin Vopěnka. 
    
Do kampaně Knihy mají zelenou se zapojily desítky knihkupectví, dnes pořadatelé spustili web s interaktivní mapou, aby si každý mohl najít cestu ke svému nejbližšímu knihkupci. 
    
Zvýrazněna jsou i ta knihkupectví, v nichž se budou 23. dubna konat doprovodné akce (čtení, autogramiády, besedy či workshopy se známými literárními tvůrci). "Klasická knihkupectví jsou důležitá centra komunity a člověčenství. Své knihkupce mám, ale ubývají mi," řekl ke kampani spisovatel Petr Sís a doporučil, co lze dělat, aby nezanikla: "Pomáhat, jak to jde. Besedy, čtení, vysvětlování toho, že když knihkupectví zmizí, následuje velké osamocení…" 
 
zdroj: ČTK