Schwarzenberg na Facebooku oslovuje čtyři pct lidí, Zeman 0,6 pct

Prezidentský kandidát Karel Schwarzenberg na internetu oslovuje 3,73 procenta české facebookové populace. Oblibou se jeho stránka vyrovná značkám, jako jsou Nike nebo McDonald's. Miloš Zeman na Facebooku zasahuje 0,59 procenta uživatelů. Vyplývá to z analýzy sociálních sítí, kterou pro ČTK provedla společnost Socialbakers. 

Schwarzenberg má stále téměř pětkrát větší počet fanoušků než druhý z kandidátů Miloš Zeman, 173.000 proti 35.000. V posledních dnech se ale růst Schwarzenbergových podporovatelů zpomalil, v sobotu dokonce oba kandidáti získali po 2700 fanoušcích. Největší nárůst zaznamenali kandidáti v dny prvního kola voleb a dny následující poté, za poslední dva týdny Schwarzenberg počet ztrojnásobil. 

Ministr zahraničí a jeho volební tým je také více aktivní na sociálních sítích, denně píše v průměru třikrát více příspěvků než Zemanův tým. "Aktivita fanoušků je ale vyrovnaná v absolutních číslech, zvláště v posledních dnech se Zemanovi fanoušci v psaní na jeho zeď blíží aktivitě fanoušků Schwarzenberga, přestože je Zemanových fanoušků podstatně méně," uvedl Lukáš Maixner ze společnosti Socialbakers. 
    
Ani jeden z kandidátů a členů jejich týmů příliš neztrácí čas odpovídáním na dotazy voličů na Facebooku. Z 1210 dotazů položených na zdi Schwarzenberga jich bylo zodpovězeno pouze 13, Zemanův tým z 366 dotazů nezodpověděl žádný. 
    
"Schwarzenbergův tým na sociálních sítích mnohem více odráží útoky druhé strany, vysvětluje výroky, uvádí fakta na pravou míru, Zeman nic podobného nedělá, příspěvky jsou méně osobní a méně postojové," vysvětlil Maixner. 
    
Oba kandidáti vytvořili na Facebooku události, které mohou lidé dále rozesílat svým přátelům a potvrdit tak svou účast na: 'Jdu volit v 2. kole a volím Karla' nebo: 'Ve druhém kole volím Miloše Zemana'. V případě ministra zahraničí dostal pozvánku skoro trojnásobek lidí. Stejně vede i v případě těch, kdo účast potvrdili - 136.000 proti 36.000. 
    
Tým ministra zahraničí na sociálních sítích hodně doporučuje off-line události, jako jsou koncerty a 'klubové noci' na podporu jeho kampaně apod. I Miloš Zeman propaguje různé události, například debaty, nicméně Schwarzenberg podle analýzy v tomto případě lépe rezonuje s cílovou skupinou, oproti celkové sociodemografické skladbě voličů jsou na Facebooku mladší lidé a také lidé z větších měst, takže propagace koncertů apod. získává pozornost. 
    
"Bývalý premiér nepředstavil svůj tým, jeho příspěvky jsou někdy v první osobě a někdy ve třetí a není jasné, kdo za něj komunikuje. Schwarzenberg zaujal opačnou strategii, volební tým představil na volebním webu a odlišuje příspěvky 'ústy kandidáta' a ty, které publikuje tým," uvedl Maixner. 
    
Schwarzenberg je aktivní i na Twitteru, kde je dlouhodobě jeho 'falešný' účet a volebním týmem spravovaný pravý účet, který informuje o dění v kampani. K Miloši Zemanovi podle Socialbakers nelze dohledat žádný seriózní Twitter účet, jen ty méně či více parodující. 
 
zdroj: ČTK