Podle její studie byl bankovní trh v ČR s průměrnou roční návratností kapitálu kolem 20 procent v posledních letech krizí zasažen méně vážně než ostatní země regionu. Čeští bankéři na rozdíl od bankéřů v dalších zemích regionu tak počítají s ještě větším růstem v segmentu bohatých klientů, podnikatelů a malých firem. V předchozích letech se přitom bankéři zaměřovali na růst v segmentu masových klientů. "Tato skutečnost pravděpodobně vyústí ve zvýšený boj o klienta," uvedla studie.
Pojišťovny pak v uplynulých letech kladly největší důraz na růst a na jednotlivé prodejní kanály, případně produkty. Nyní podle studie se budou soustředit především na klienty. Ve většině pojišťoven využívá průměrný klient pouze 1,3 pojišťovacího produktu. "Tyto výsledky indikují jasný prostor pro zlepšení a další růst," uvádí studie.
Ze studie dále vyplývá, že mezi roky 2008 až 2014 bankéři v regionu snižovali náklady primárně v oblasti marketingu stejně jako v oblasti nákladů na zaměstnance a nákladů na pobočkovou síť. Banky umožnily navýšení nákladů jen v případě informačních technologií.
Banky v regionu rovněž v uplynulých letech podle studie přistoupily i ke snížení počtu zaměstnanců. Bankéři v České republice ovšem přistoupili ke snižování stavů zaměstnanců spíše konzervativně. "Zaměřili se primárně na redukce v podpůrných funkcích na centrálách, bez většího zásahu do distribučních kanálů," uvádí studie.
Ta vznikla na základě rozhovorů s více než 60 členy představenstev bank napříč 12 zeměmi regionu střední a východní Evropy včetně České republiky.
zdroj: ČTK