Kampaň před volbou prezidenta ukázala vysokou aktivitu příznivců

24. 01 2013 | Dvoutýdenní kampaň před druhým kolem přímé prezidentské volby byla novou zkušeností pro oba kandidáty, jejich týmy, média, ale i občany, o jejichž přízeň Miloš Zeman (SPOZ) a Karel Schwarzenberg (TOP 09) usilují. Volby polarizují atmosféru ve společnosti. Vzájemnými výpady nešetří v debatách nejen kandidáti samotní, z obou stran ostré jsou také projevy jejich příznivců. Vymezují se přitom jak vůči neoblíbeným kandidátům, tak vůči podporovatelům druhé strany. Zdá se ale stále, že klání je den před otevřením volebních místností velmi vyrovnané. 

Závěr kampaně přitom není nějak překvapivý či objevný. Oba kandidáti se soustřeďují především na televizní a další společné debaty, v nichž už ovšem někdy vypadají celým děním okolo prezidentské volby mírně unavení. 

Na přesvědčování nerozhodných voličů vsadili Schwarzenbergovi příznivci především na Moravě. Vyjeli do restaurací a kaváren s přesvědčovací "spanilou jízdou". Viditelná byla také klubová Noc s Karlem, kde v klubech po celé zemi zahrála v rámci kampaně zdarma řada známých muzikantů. 
    
Za vyhrocenou označil v rozhovoru pro ČTK kampaň například mediální expert Daniel Köppl, podle něj v ní bylo přehnané v podstatě vše a její agresivita se stupňovala. 
    
Oba týmy podle něj též přeháněly medializaci a nekoordinovaly dobře s médii debatní duely. Připomněl také v ČR dosud nevídanou otevřenou podporu některých velkých novin jednomu z kandidátů. 
    
Právě aktivizace a polarizace veřejnosti je velkým překvapením nynějších voleb. Mnoho známých osobností a různých společenství cítí potřebu se hlasitě vyslovit pro jednoho či druhého z uchazečů o prezidentský úřad. Petice a skupinami podepsané otevřené dopisy dostávají média každý den od intelektuálů, duchovních, herců, homosexuálů, pacientů, seniorů, zemědělců a nejrůznějších spolků. 
    
Zaujatí podporovatelé ale často nezůstávají jen u deklarace své podpory, například nošením "placek" s portréty kandidátů. Naopak mnohdy především útočí na druhého z kandidátů či ty, kteří jej podporují. Druhý z táborů pak zpravidla reaguje také podrážděně, nabídnutou příležitost odsoudit "nekalé praktiky" soupeře si ani jedna ze stran ujít nenechá. 
    
Na věcná témata, například obsah výkonu prezidentské funkce, tak v kampani zbývá jen málo času. V debatách a diskusích mezi kandidáty navíc obě strany, přes deklarované úsilí držet se věcných otázek, spíše vytahují otázky jako poválečné takzvané Benešovy dekrety, opoziční smlouva z roku 1998, pochybní spolupracovníci a podobně. 
    
Pravděpodobně nezkušenost obou volebních týmů způsobila, že Zeman ani Schwarzenberg nebyli v debatách vždy bezchybně připraveni a někdy je jejich soupeř dokázal "zahnat do kouta". 
    
Do předvolebního boje se dosud nevídaným způsobem zapojil odcházející prezident Václav Klaus a jeho rodinní příslušníci. Kromě podpory Miloši Zemanovi především útočili na jeho soupeře. Manželka hlavy státu Livia například upozornila na to, že případná příští první dáma Therese Schwarzenbergová nemluví česky. 
    
Velkou novinkou v nynější kampani je obrovská aktivita příznivců prezidentských kandidátů na internetu a sociálních sítích. Právě zde se podle pozorovatelů zrodil úspěch Karla Schwarzenberga v prvním kole voleb. Zemanův tým na to před druhým kolem reagoval viditelnou snahou prosadit se "na síti". Obě strany tak v datovém prostoru "sdílejí" nejrůznější videa s vyjádřeními příznivců, reklamními klipy. 
    
Prezident se přímo volí v Česku poprvé, a proto je tato kampaň těžko srovnatelná s jakoukoli předchozí. Nezvyklá byla nejen pro jednotlivé kandidáty a jejich týmy, ale i pro voliče. 
 
zdroj: ČTK

Speciály