Místní sdělovací prostředky vydávají zprávy o možné příčině nehody, která zatím oficiálně nebyla stanovena. Loď v jednom okamžiku ve středu údajně provedla prudký obrat, což způsobilo prudký přesun nákladu, který vezla. To mohlo být příčinou toho, že se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila. Na její palubě bylo 475 lidí, většina z nich byly děti z jedné střední školy.
Záchranáři pumpují do lodi vzduch, avšak potápěči se dovnitř nemohou kvůli stále rozbouřenému moři a špatné viditelnosti dostat.
Pobřežní stráž sdělila Reuters, že vyšetřování se nyní soustřeďuje na hypotézu o chování posádky, špatně zabezpečeném nákladním prostoru a taky na případnou chybnou konstrukci plavidla. Loď však prošla všemi bezpečnostními prohlídkami a splňovala také podmínky pro pojištění.
Podle standardů platných v Jižní Koreji čelí kapitán I Čun-sok trestnímu stíhání. V době tragédie nebyl u kormidla on, ale třetí lodní důstojník, což ale není u plavby tohoto trajektu nezvyklé.
Kapitán i společnost, jíž loď patří, se sice omluvili, avšak rodiče dětí jsou rozhořčeni postupem posádky. Vyšetřovatelé si dnes odnesli ze sídla společnosti Čchonghečin v Inčchonu veškeré dokumenty týkající se plavidla. Firma provozuje pět lodí a loni vykázala ztrátu v přepočtu 15 milionů korun. Patří dvěma synům majitele jiné lodní společnosti, která zkrachovala v roce 1997.
Plavidlo bylo vyrobeno v Japonsku v roce 1994 a operátor na ní nechal po odkoupení přistavět kabiny ve třech patrech. Toto rozšíření bylo provedeno v letech 2012 a 2013 a váha plavidla se tak zvýšila o 187 tun, její kapacita pro převoz osob o 117 míst. Ve chvíli ztroskotání na ní bylo místo pro 921 lidí. Britský odborník na stavbu lodí Ian Winkle sdělil agentuře AP, že podobné přestavby plavidel jsou běžné. Stabilitu lodě taková úprava nemohla podle něj moc ohrozit.
Vyšetřování se nyní také zaměřuju ne přepis konverzace posádky s dispečerským pracovištěm. Vyplývá z něj, že kapitán nejméně o půl hodiny zdržel evakuaci pasažérů. Mezi 8:48 a 8:49 místního času provedla loď prudký obrat, ale zatím není jasné, zda šlo o manévr posádky nebo zda na to měl vliv vnější faktor. V devět hodin loď vyslala tísňové volání a pozemní řízení doporučilo pět minut nato, aby se lidé připravili na opuštění lodě a vzali si záchranné vesty. Člen posádky na to odpověděl, že "se lidé hýbou s obtížemi". Na lodi zazněla výzva k evakuaci půl hodiny poté. Na palubě byla 29členná posádka, z níž se zachránilo 20 lidí.
zdroj: ČTK