Češi stále nejsou spokojeni se službami dopravců

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dnes zveřejnila výsledky studie Dopravní služby v České republice. Studie se zaměřuje především na nabídku služeb, které mohou provozovatelé e-obchodů využít k dodání zboží svým zákazníkům. Dále sleduje přehled nejvyužívanějších spedičních služeb, spokojenost obchodníků i zákazníků a jejich představy o dalším rozvoji v této oblasti.

Výsledky studie ukazují, že i přes velký výběr přepravců, je stále nejvýznamnějším přepravcem  Česká pošta, kterou následují soukromí přepravci PPL, TopTrans a DPD. Stále více nakupujících na Internetu využívá také alternativní řešení logistiky. 

Do roku 2011 mělo s nákupem přes Internet v České republice zkušenost téměř šest miliónů lidí. Český e-zákazník je vyspělý, náročný a vnímá rozdíly mezi nadstandardními službami jednotlivých obchodů. Studie Dopravní služby se proto zaměřuje také na jejich spokojenost při využívání spedičních služeb. 
 
Přestože je e-zákazník cenově sensitivní a dává přednost nižší ceně za přepravu objednaného zboží (téměř 80% recipientů), není už bezplatně poskytovaná doprava tím hlavním atributem při výběru vhodného e-shopu. Výsledky tohoto šetření zároveň poukázaly na stále rostoucí tlak a požadavky zákazníků ke zkvalitnění poskytovaných služeb dopravců. Jako nejčastěji uvedený problém při doručování zboží byl označen fingovaný pokus o doručení, doručení v jiný než smluvený čas a pozdní dodání zásilky. A to i přesto, že stále více obchodníků uvádí flexibilitu v čase doručení nebo možnost změny času doručení jako nejčastěji nabízenou bezplatnou službu (50% obchodníků). 
 
„Během posledních dvou let se požadavky zákazníků ve spojitosti s dopravou zakoupeného zboží na Internetu nezměnily. Největší poptávka je po co nejpohodlnějším doručení objednaného zboží, za tento komfort jsou zákazníci ochotni si připlatit. Zejména se jedná o doručování o víkendu, výnos zboží až do bytu nebo odvoz starého spotřebiče,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška a dodává: „Spokojenost zákazníků je pro internetové obchodníky i spediční společnosti to nejdůležitější, proto neustále rozšiřují nabídku a zvyšují kvalitu nabízených služeb.“