Experti: Internetové sociální sítě nemají na volby klíčový vliv

Odborníci oslovení ČTK se stavějí zdrženlivě k roli sociálních sítí a internetu při prezidentské volbě. Sociální sítě podle nich sice vedou k většímu zapojení občanů do debaty o roli hlavy státu, případně o jednotlivých kandidátech, mezi jejich uživateli se však stále nachází pouze menšina z celkového počtu potenciálních voličů. Týmy prezidentských kandidátů se pak v předvolební kampani spíše učily využívat možností internetu, než aby propagaci posunuly na úroveň obvyklou z USA nebo západních zemí, uvedli odborníci na nová média Václav Jelen ze společnosti Actum a šéfredaktor internetového magazínu Ikaros Jan Rylich. 

V porovnání s využitím sociálních médií ve Spojených státech byly internetové prezentace českých kandidátů spíše "amatérské", uvedl Jelen. Podobně vedené kampaně v elektronickém světě podle něj nemají klíčový vliv na volební účast. "Skutečně si myslím, že jejich vliv se v médiích trochu přeceňuje. A to primárně proto, že sociální sítě jsou pro média docela sexy téma, které rády zmiňují," řekl ČTK Jelen. 

"Ať už si uživatelé sociálních sítí myslí cokoli, sociální sítě podle mého názoru nemají rozhodující vliv," uvedl Rylich. Na facebooku a podobných webech se podle něj nachází menšina z celkového počtu voličů, kteří mohou výsledek voleb ovlivnit. Jako příklad mu posloužil výsledek prvního kola přímé volby hlavy státu, v němž do druhého kola postoupili Miloš Zeman a Karel Schwarzenberg. "I když už v té době byl poměr fanoušků (na facebooku) Zemana a Schwarzenberga zhruba 1:7, Zeman nakonec dokonce těsně vyhrál," upozornil Rylich. 
    
Právě internetovou kampaň jednoho z finalistů volby Schwarzenberga označil Jelen za dobrou. Vyzdvihl, že se její tvůrci snažili o aktivnější zapojení návštěvníků facebookového profilu předsedy vládní pravicové TOP 09. Návštěvníci profilu však podle něj byli spíše z okruhu lidí, kteří by Schwarzenberga zřejmě volili i bez podobné aplikace. "Sociální sítě nejsou primární věcí, která rozhoduje o tom, že nějaká část lidí půjde volit," podotkl Jelen. 
    
Podle Rylicha se lidé na sítích sice více angažovali ve prospěch svého favorita, aktivní ale byli zejména v běžných textových diskuzích, kdy se nažili vyzdvihnout přednosti jednoho či slabiny druhého kandidáta. "Je to na jednu stranu příjemné zjištění, že to lidem není úplně jedno a že se čas od času o politiku zajímají, ale současně to bohužel vedlo a vede k té již mnohokrát skloňované polarizaci (společnosti)," podotkl Rylich. 
    
Vítěze rozhodujícího kola první přímé volby hlavy státu se Češi dozví v sobotu, kdy skončí druhé kolo volby. Dosluhujícího prezidenta Václava Klause nahradí buď někdejší premiér Zeman nebo ministr zahraničí současné vlády Schwarzenberg. 
 
zdroj: ČTK